טרנדים בעיצוב הבית
טרנדים במהותם, הם אפיזודות חולפות המאופיינות בסממני תקופה מובהקים, המהווים אבני דרך בהיסטוריה האנושית.
טרנדים בעיצוב הבית הם תוצר של אווירה תרבותית והלך רוח, המושפעים מן הטכנולוגיה והחידושים בזמן נתון.
שנות הקסם
המצוי וההכרח מהווים את תשתית העיצוב באשר הוא, בין אם העיצוב נוצר מתוך התנגדות לנתונים אלו ובין אם תוך קבלה וזרימה. מהותית, השוני בין האסכולות הללו אינו כה רב כפי שניתן לדמות.
כך למשל, אחד הטרנדים בעיצוב הבית שהיה נפוץ בשנות השישים, היה כיסוי קירות הבית בטפטים. הצבעוניות היחסית והדוגמאות הנועזות, היוו מענה מתריס כמעט לבנייה האחידה והסטנדרטית שאפיינה את התקופה.
הצד הפרקטי, שנבע מכורח שיקולים של הכלכלה דאז, הניעה אנשים רבים לצפות את הקירות בטפט מתוך ניסיון לחסוך בצורך לסייד את הבית לעתים תכופות.
בשנות התשעים לדוגמה, הייתה הצניעות והפשטות חלק מן האג'נדה העיצובית, והדגש היה על עמידות ופרקטיות. הקו הזה ננקט לא רק כקונספט אלא כתוצר ישיר של הכלכלה הישראלית באותם ימים.
היחס ההפוך
ניתן לאתר טרנדים בעיצוב הבית המתגבשים כקונטרה לאופנת הרחוב. כך למשל, ככל שהטרנד החושפני בכל הנוגע ללבוש הלך והיה נפוץ יותר, כך התעצם טרנד הלבשת הבית.
בעוד שהגוף היה גלוי וחשוף, חולצות בטן ומכנסיים נמוכי גזרה היו המראה הנכון, כך לבש הבית טקסטיל ושלל מיני בדים, עד שלא נותר טפח עירום, מן היסוד עד הטפחות.
הייתה זו שעתם הגדולה של וילונות, כיסויים לספות, שטיחים ומפות, שלא הותירו מקום לדמיון.
בנוסף, ככל שאופנת הרחוב צבעונית יותר, כך האיפוק המאפיין טרנדים בעיצוב הבית הולך וגדל, וגם להפך. כנראה, שבסופו של דבר, איזון הוא שם המשחק גם בגזרת העיצוב.
אימפריות נופלות
ישנם טרנדים בעיצוב הבית שגורמים לנו להרכין את ראשינו בבושה ולמלמל: מה חשבנו לעצמנו?
אחד הגילויים המרעישים על דרך פעולתו של המוח האנושי, פורש את התשתית להבנת חילופי הטרנדים והמרתם באחרים.
לפי אותו גילוי, אנו מאמינים בכל זמן נתון כי הגענו לנקודת התפתחות, שהחל ממנה לא נשתנה באופן מהותי. מאותה סיבה, אגב, קשה לנו מאוד לדמיין את עצמנו כפי שנהיה בעתיד, משום שאנו לא מסוגלים לדמיין ולהתחבר לאני העתידי.
הטעם שלנו מתעצב לאורך השנים והזהות שלנו מתגבשת כל העת, כאשר לצד שינויים אלו קיים תמיד הצורך ביציבות, גם אם רק כרעיון.
צורות, צבעים ומרקמים
אחת המגמות הבולטות בכל טרנד כמעט, הוא עיצוב הז'רגון המילולי שנולד מתוך הצורך לייחד את הטרנד ולאפיין אותו. באופן זה, צצות הגדרות, צירופי מילים וביטויים לצד טרמינולוגיה של ממש. מפתיע לגלות שהביטוי "קו נקי" למשל, הוא המצאה של טרנד ולא של שפה.
כך, מתוך טרנדים בעיצוב הבית צומחת לא רק שפת עיצוב ואלמנטים אופייניים, כי אם גם שפה המשמשת לתיאור הקו, האווירה והתקופה.