ספות שאנחנו כה אוהבים

מאת: נאוה ליבמן

בין אם הספה שלנו מתפקדת על תקן של תחנת מעבר בין הסלון לחדר השינה לרגעי מנוחה גנובה ובלתי מחייבת, ובין אם היא מרכז העניינים של הבית, נקודת המפגש ולב הפעילות החברתית, היא מבטאת יותר מכל רהיט אחר את תמצית ההוויה הביתית.

אצולת העם

ספות מלוות בעקביות את ההיסטוריה האנושית, משקפות את בבואתה של האנושות בראי תקופתה ומספרות את סיפורה. כך, ניתן ללמוד על מבנה חברתי ועל הלכי רוח דרך החומרים שנעשה בהם שימוש בבניית הספות, על פי קווי עיצוב דומיננטיים כמו גם באמצעות האופן שבו נוצרו.

ספה קלאסית עתיקה

עצם קיומן עתיק היומין של הספות, מהווה עדות לכך שלא מדובר בגחמה אופנתית חולפת או בתולדה של צורך נקודתי על ציר הזמן, כי אם בפריט ריהוט הממלא אחר צרכים אמיתיים ואוניברסליים.

כך, אם בעבר יוצרו ספות כפריטים בודדים על ידי אמנים שהתמחו במלאכת הבניה המורכבת ויועדו, בדרך כלל, לבעלי הממון, הרי שהמהפכה התעשייתית והמעבר לפסי ייצור המוניים, הכניסה את הספות גם לבתי הפועלים.

הקדמה והטכנולוגיה שיפרו את אמצעי התעבורה, אפשרו ניוד של חומרי גלם שונים למרחקים גדולים ופתחו את שוק הספות לקהל הרחב.

ספת אם

בשנות החמישים חלה האצה של ממש בייצור רהיטים מחומרים זולים, שמלבד עלותם הנמוכה היו גם נוחים מאוד לעיצוב. אם עד לאותן שנים שלטו העץ והמתכת ביד רמה, הרי שהגיע תור הזהב של הפלסטיק, הפיברגלס והפרספקס.

ספה צבעונית

באותן שנים הייתה ישראל נתונה בתקופת הצנע, כך שהריהוט הזול התקבל בזרועות פתוחות, בשם הפרקטיות והנוחות. אך כפי שציינו: ספות מהוות נקודת ציון ודרך לספר פרק בהיסטוריה של עם וחברה, וכאשר מקץ עשור השתפר המצב הכלכלי, שבה האסתטיקה למלא חלק חשוב בעיצוב הבית.
בנוסף, המדינה שעשתה צעדים עצמאיים ראשונים, החלה להתנער מצבעי האדמה ומן החאקי, והצטרפה לטרנד העולמי שהציע צבעוניות גאומטרית, פרחוניות נועזת ושילובים מפתיעים.

שיר אהובת הספה

כך, הפכו הספות לחלק אינטגרלי מכל סלון, ובעצם הפריט הראשון והעיקרי שמגדיר אותו. לעתים, הופכת בשל כך הספה לסלע מחלוקת בין בני זוג המרהטים את ביתם, משום שגם בתחום זה, כמו בתחומים רבים אחרים, ניתן לזהות מגמות שונות המנחות גברים ונשים בעת בחירת הספות שלהם.

ספה משפחתית
כך למשל, גברים נוטים יותר לבחון את התפקוד הפונקציונלי של הספה המיועדת, לבדוק את המרחק בינה לבין מערכת הטלוויזיה שלהם או את גובהה ביחס לשולחן הקפה.

בנוסף, גברים רבים מונחים על ידי האפשרות הסבירה שיאלצו לבלות עליה כמה לילות במהלך חיי הנישואין, ועל כן הם בוחנים את מידת הנוחות של הספה העתידה לשמש להם כמיטה.

ספה מודרנית במרפסת

נשים, לעומת זאת, רואות בספה דרך לביטוי אישי, למימוש של פנטזיות עיצוב. על כן, לצבעים, למרקמים ולטקסטורות נודעת חשיבות גדולה, שכן הם מהווים חלק מתמונה גדולה יותר. בנוסף, חשיבותו של קשר עין בעת מפגש חברתי, מהווה שיקול בעת בחירת צורתה של הספה ומיקומה בחלל.
לעומת גברים, נשים רבות יעצבו מחדש את כל הסלון לקראת הספה החדשה, בעוד שגברים יטו להזיז ולשנות פחות.

מרפדים את הקן

זוגות צעירים שזה עתה עברו לדירה משותפת, בונים את הקן שלהם ובעצם את ההגדרה הזוגית. בשלב זה, ספות הן החלל הצר להתכרבל בו ולטפח את האינטימיות, רגע לפני שעוברים אל חדר השינה.

זוג משחק על ספה זוגית

כאשר הזוג מרחיב את המשפחה, הוא כפוף לצורך העליון לשמור על הילדים מפני פגיעה אפשרית, ועל כן על הספות להיות נטולות זוויות חדות וקצוות העלולות לפצוע. בדרך כלל, מדובר בספת-ביניים, כזו שסופגת בשקט את גידול הילדים ומוחלפת באחרת כשבגרו. ספות אלו מצטיינות בריפוד קל לניקוי ובכושר עמידות לקפיצות.

ספת נוער

גם לבני הנוער כיום ספות משלהם, המתפקדות גם כמיטה. על כן, ספות הנוער הן אינן אביזר דקורטיבי בלבד בחדרו של המתבגר, כי אם ליווי צמוד בתהליך התבגרותו: על ספות אלו להיות אורטופדיות, לספק תמיכה מקסימלית בגב המתפתח ולהעניק לו שינה טובה.


טלגרם אימייל טוויטר לינקדין פייסבוק וואטסאפ whatsapp



בניית אתריםקידום אתריםHome design ideas
דילוג לתוכן